fredag 11 februari 2011

Nu är äntligen mitt nya terrarium på plats. Det blev verkligen mycket större än vad jag tänkte mig, men det är perfekt.
Måtten är:
Höjd 180cm, Bredd 100cm och djup 50cm.

I terraret har jag flertalet Orkider, tror det är 25 plantor, men fler får plats!

I skåpet finns också några invånare som består av sju stycken pilgiftsgrodor samt tre ödlor. (Dendrobates leucemelas och Anoler)

I botten har jag en vattendel med fiskar och salamandrar.

Som belysning har jag 4st T5lysrör av en sort som egentligen är till för växtakvarium, hoppas även plantorna mår bra av det.
Till vänster står tunnan med osmosvatten, måste dock gömma den lite.

För att få cirkulation i skåpet har jag två fläktar från biltema. Hittils funkar det bra, och jag hoppas att dom ska tåla fukten.

Nu gäller det bara att fylla på med fler planotor.
Skulle även vara kul att hitta några ovanliga ormbunkar och bromelior.
Tipsa gärna var man kan få tag i.

2 kommentarer:

  1. Hej Thomas,

    Jag har en fråga om bakrunden, hur har du gjort den? Är det en akvariebakrund?

    // Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Hej Elisabeth,
    Nej bakrunden har jag gjort själv. Jag har andvänt fogskumm, med det har jag satt fast lavastenar och rötter. Fogskummet har jag sedan täckt med torv som är blandat med betonglim och vatten.

    Var enkelt att få till och det blev snyggt,
    Nu är det ett expriment och se om det håller med bevattningen.

    // Thomas

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails