tisdag 25 maj 2010

Orkideutställning på Sofiero...

För första gången så besökte jag slottsparken i Sofiero, och vilken park!! Inte konstigt att den blivit utsedd till Europas vackraste.

Tuplanerna blommade i stora fält, dom välansade rabatterna glänste i kapp i det soliga vädret som bjöds.

Häftigast i parken var ändå den dal av Rhododendron som planterats på slottets baksida. Det kändes som att gå i en del av Japen, eller varför inte Kina.

Det var som färgprakt, och sorter som jag aldrig sett tidigare.

Den historiska berättelsen gör inte besöket sämre, tänka sig att kungen lekte här som liten och att vinstockarna nästan är 100 år gamla. Ja denna parken är verkligen värt ett besök.


Men jag hade ju kommit för att kolla på den utställning som hölls vid orangeriet, Spfiero trophy, en orkideutställning av klass.

Att gå bland dessa skönheter var som att gå i en godisbutik.
Och likt en shoppingberoende som blir till sig av Gucci, JLindeberg och Armani så blir jag helt till mig av alla dessa juveler.

Rummet fylldes av doften av alla dessa Orkidér, ja jag var då helt salig. Och fick lov att besöka parken hela tre gånger under helgen.

Måste ju erkänna att plånboken läckte lite, men det var det värt. sex plantor blev det som fick följa med hem. Nästan alla små och oanserliga på barkbitar. Men vänta bara tills dom blommar.

Att förklara för någon som inte är intresserad är svårt, men jag tycker att det är lite som ett beroende, jag får abstinens när jag ser en orkidè.
Men visst är det ett ganska ofaligt begär...



Här tog jag kort på en av mina favoriter på utställningen. En Cattleya med otroliga blommor.
Inte kostigt att den hade fått en medalj.

Ska återkomma med lite bilder på mina egna inköp.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails