onsdag 14 april 2010

Min största passion i livet... eller beroende...

När jag var 14 år gammal köpte jag min första Orkidé. Det var min mormor som hade två stycken Phalaenopsis i sitt fönster.
Jag tyckte att dom var ursinning vackra så jag bara fick lov att köpa en till mig själv.
Det vart en gul med två stänglar. I 5 år hade jag kvar den plantan som var starten till min passion... eller ska man kanske säga beroende.

Hur skiljer man egentligen på passion och beroende... När jag ser en ovanlig art så blir jag lite nervös, svettas och får en känsla av jag måste ha!
Har hänt att jag hellre köper en orkide och äter nudlar resten av veckan.

Just nu odlar jag mest arter, tycker det är spännande att veta att samma planta växter på en annan del av jordklotet.

Tänkte jag skulle visa några Orkidér som blommar just nu (alla är lustigt nog hybrider).

Phalaenopsis eller brudorkide som den även kallas är den vanligaste Orkiden som finns i Svenska hem. Arterna härstammar från sydostasien men det är främst hybrider som vi hittar i handeln.

Brudorkidén är nog den lättaste av Orkidér som villigt blommar om, blommorna är också hållbara och kan blomma månader i sträck.
Jag låter min planta torka ut mellan vattningarna. Har man genomskinlig kruka kan man se på rötterna när det är dags att vattna.
Gråa rötter betyder att plantan är torr, gröna att den är fuktig.
Gödsla varannan vattning på sommaren och låt den vara helt utan på vintern.
Mycket viktigt att man använder Orkidé näring.



En planta som blommar i mitt fönster är Oncidium "sweet sugar".

En ljuvlig sort som blommar med mängder av gula blommor, även denna blommar under en längre period.

Denna sort ger jag en torrare period på vintern. Det är viktigt om man ska få den att sätta nya knoppar.
Under tillväxten är det däremot viktigt att den får jämt med fukt, annars utvecklas dom nya skotten dåligt.

Eftersom rötterna är "finare" på denna sort så andvänder man en Orkidékompost som innehåller mindre barkbitar. (Håller fukten längre).



En annan hybrid av släktet Oncidium. Min planta blommar nästan hela året, det kommer hela tiden nya stänglar som utvecklar fantastiska blommor. Som från början är roströda och som sen övergår till rosa.

Denna sort ska skötas på samma sätt som "sweet sugar". Men har kanske inte samma viloperiod. Jag ser till att min planta får en jämn vattning så länge det finns nya skott.






Min Rosenskärm är inte en Orkidé men jag måste visa dess fantastiska blommor. Detta är en tropisk växt som är rätt svår att hålla i vanlig rumstemperatur. Den vill inte torka ut och vill ha en hög luftfuktighet.
Jag ser till att ha min plata lite skuggigare, vattnar en skvätt varje dag under sommar. På vintern får den en lite torrare och svalare period.
Min planta har fyra stora klasar som alla är magnifika.
Hoppas bara jag kan få den att överleva.

Sist men inte minst måste jag visa mit skåp där jag har alla mina rena arter. Här trängs orkidér från Asien, sydamerika och afrika.
I skåpet har jag även tre pilgiftsgrodor av sorten E.Tricolor som flitigt spelar och uppvaktar varandra.
Att ha en bit av andra världsdelar i mitt vardagsrum tycker jag är otroligt härligt.
Jag ska givetvis återkomma med bilder när dom är i blomm.
Och kanske blir den en liten Orkidekurs längre fram.






2 kommentarer:

  1. lycka till med medinillan...
    min har totalkapitulerat och jag letar frenetiskt efter skötselråd. de jag finner skiljer sig åt... hur går det för dig?
    mvh,
    johan

    SvaraRadera
  2. Vad är det för orkidé du har högst upp på sidan? :) (inte brudorkidén)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails