tisdag 27 april 2010

Slottsträdgården Ulriksdal

Idag var jag och två arbetskamrater på slottsträdgården Ulriksdal.
Hade hänt en hel del sen jag jobbade där.
Riktigt kul att se

Favoritrummet var helt klart det pelargonrum som ställts i ordning.

I rummet är helt klart denna ljuskrona favoriten som ger ett mäktigt intryck.
Tänk att ha en sån i sitt uterum! Läckert...

Jag gillar dom pelargoner som har doftande blad, tex doktor wästerlund.
För visst är det underbart när värmen slår till och man känner den friska doften av pelargon.








Jag kan också rekkomendera uteträdgården, här ser vi några av alla clematis och klätterväxter som kommit in för säsongen.

Clematis är verkligen en favorit bland klängerväxterna.
Jag tycker dom är tåliga, blommorna är otroligt vackra och dom växter relativt snabbt.

Ett tips är att plantera i rosjord som du blandar upp med den befintliga jorden, rötterna ska du täcka med någon högre perenn. Kanske kantnepeta eller lavender.

När du köper en clematis är det viktigt att ta reda på hur man ska beskära sin planta. Vissa ska man beskära 10-15cm över marken varje vår.
Fråga trädgårdsmästarna så vet dom detta.







Här ser vi perenna gården, utbudet är enormt och kvalitén är mycket hög.

Ett tips när du ska anlägga en rabatt är att välja ut några få växter, och sen köpa många av samma sort.

Och desta tätare du planterar desto lättare har du at hålla ogräset borta. ( Ska ändå finnas utrymme att växa)

Vill du ha tips och råd så ska du verkligen åka hit. Här jobbar det "riktiga" trädgårdsmästare som kan sin sak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails